حالا بریم

بایگانی

 

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور گفت: این گربه سان زیبا از پستانداران کوچک جثه همچون موش و پایکا و پرندگان وحشی کوچک جثه تغذیه نموده و در کنترل جمعیت جوندگان نقش موثری دارد.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور گفت: پس از انجام اقدامات مطلوب حفاظت در پناهگاه حیات وحش حیدری از جمله مسدود نمودن راه های ورودی به پناهگاه این حیات وحش از طریق نصب درب های فلزی و کاهش چشمگیر تخلفات شکار و صید، نظارت بر ورود و خرج و حضور عشایر در فصل مجاز چرا، ساخت دیده بانی حیات وحش در ارتفاعات منطقه و تلاش شبانه روزی محیط بانان و ایجاد امنیت برای گونه های حیات وحش محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری در چند روز گذشته موفق به مشاهده و ثبت یک قلاده گونه ارزشمند گربه پالاس با نام علمی felis manul در ارتفاعات منطقه شدند.
محمد مهدی نوربخش افزود: گربه زیبا و شکوهمند پالاس گرچه قبلا در این منطقه توسط محیط بانان و کارشناسان مشاهده و ثبت شده بود اما مشاهده مجدد این گربه سان زیبا حاکی از امنیت زیستگاه و تثبیت جمعیت گونه های حیات وحش منطقه و ثبت مجدد حضور این گونه که جزء 8گربه سان حال حاضر حیات وحش ایران محسوب می شود، حائز اهمیت زیادی است.
وی ادامه داد: گربه پالاس گوشهای کوچک، گرد و دارای سری پهن است که دم آن کشیده و ضخیم است و در روی پیشانی خالهای کوچک تیره دارد که مشخصه اصلی این گربه زیبا بوده و صورت و بدنی پر مو دارد که شرایط زیست را در ارتفاعات زیاد و سرمای شدید برای این گونه فراهم می کند و در مناطق استپی با پوشش گیاهی نسبتا متراکم، مناطق کوهستانی و صخره ای زیست می کند و اغلب شبگرد است ولی در طول روز نیز مشاهده شده است که معمولا در غارها و شکاف سنگ ها و حفره های طبیعی لانه می سازد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور گفت: این گربه سان زیبا از پستانداران کوچک جثه همچون موش و پایکا و پرندگان وحشی کوچک جثه تغذیه نموده و در کنترل جمعیت جوندگان نقش موثری دارد.

گر چه این گونه کمیاب دشمن طبیعی خاصی ندارد ولی به علت تخریب زیستگاه ها، تعدادش به شدت رو به کاهش است و گربه کمیابی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی