حالا بریم

بایگانی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: آزمایشگاه مرمت اشیا اداره کل میراث فرهنگی استان ۲ سال پیش بازسازی و تجهیز شد و از آن موقع تاکنون نزدیک به ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از موزه‌های مختلف استان مرمت شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از مرمت 50 قلم شی تاریخی استان خبرداد.

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی،با بیان اینکه ۵۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی مربوط به موزه های خوی و ارومیه در آزمایشگاه مرمت اشیا این اداره کل توسط متخصصان مرمت شد اظهار کرد: این اشیا شامل نسخه‌های خطی، سفال، اشیا فلزی و مفرغی بوده که قرار است به زودی جهت نمایش به موزه‌های مربوطه برگشت داده شود.

وی افزود: در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیر منقول، مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد و هر ساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال گذشته ۹۳ قلم شیء تاریخی متعلق به موزه‌های ارومیه، خوی و مهاباد در آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی این استان مرمت شد.

جباری ادامه داد: آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره کل از ۲۰ سال پیش راه اندازی شده است و ۲ سال قبل با تجهیز شدن به دستگاه‌های پیشرفته، تنها آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی استان به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه نیاز به یک سری اقدامات تعمیری داشت که با تخصیص اعتبار اجرای لوله کشی آب، کف سازی و تهویه و قفسه بندی، ساماندهی و آماده فعالیت مجدد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: آزمایشگاه مرمت اشیا اداره کل میراث فرهنگی استان ۲ سال پیش بازسازی و تجهیز شد و از آن موقع تاکنون نزدیک به ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از موزه‌های مختلف استان مرمت شده است.

به گزارش ایسنا؛ آذربایجان غربی دارای یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی