حالا بریم

بایگانی

بازسازی حمام تاریخی لج شهر مهاباد پایان یافت

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳ ب.ظ

 

در منطقه «شار ویران» که به دلیل وجود رودخانه جانداران از دیرباز مرکز سکونت بوده و در کنار روستای تاریخی لج بر ساحل شرقی رودخانه، در فاصله بیست و یک کیلومتری شهر مهاباد، بنای حمامی قدیمی از دوره صفویه واقع است که به نام همان روستا، حمام لج خوانده می شود.

 

حمام تاریخی لج مهاباد سال ها توسط یکی از روستاییان که منزلش درمجاور این اثر تاریخی بود مورد تعرض واقع شده بود.

این فرد نسبت به احداث خانه در جوار حمام تاریخی اقدام کرده و دیوار کشی این ملک متصل به دیوار حمام لج است که با این کار عملا امکان دست رسی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به حمام لج مسدود شده زیرا درب ورودی حمام در حیاط شخصی این ملک قرار دارد.

همچنین مالک مذبور از حمام به عنوان انبار شخصی، استفاده می کرد و با قرار دادن اسباب و وسایل شخصی بر روی پشت بام حمام و تکیه ادن ابزار آلات سنگین به دیواره ی حمام تاریخی و... به نوعی یک عامل تهدید و تخریب برای این اثر تاریخی به شمار می رفت.

علیرغم تذکرات زیادی که به این مالک شده بود اما وضعیت حمام تا چند ماه پیش نیز همین وضعیت را داشت و این مسئله انتقاداتی فراوانی را متوجه اداره کل میراث فرهنگی آدربایجان غربی و سیار مسئولان ذی ربط کرده بود.

تا اینکه اخیرا روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی در اطلاعیه ایی بیان کرد: حمام تاریخی لج مهاباد یکی از آثار با ارزش استان آذر‌بایجان غربی است و بطور مستمر مورد مرمت و ساماندهی قرار می گیرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ بر همین اساس با توجه به  مجاورت این اثر تاریخی با ملک یکی از روستائیان روستای لج و عدم بی دقتی و سو استفاده از این ابنیه تاریخی موجب شده تا مکان مورد استفاده مالک زمین مجاور کاربری خود را از دست داده و تبدیل به محلی برای نگهداری اسباب و اثاثیه نامبرده شده بود.

به همین منظور با پیگیری های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد و تدبیر اداره کل استان مقرر شده تا نسبت به اخطار به همسایه مجاور و جمع آوری تمام اسباب توسط این فرد اقدام کند.

برهمین اساس علاوه بر پاکسازی وسایل مذکور اقدام به نظافت این مکان نیز شده است و با توجه به پیگیری های انجام شده باید اذعان نمود که عکس منتشره مربوط به ماههای گذشته است و هم اکنون حمام تاریخی لج ساماندهی شده و بخشهایی از این بنا مرمت شده است

یادآوری می شود؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی در طول سال ۹۸ مبلغی بیش از 500 میلیون تومان برای مرمت و احیا و ساماندهی آثار و ابنیه تاریخی شهرستان مهاباد اختصاص داده که حمام تاریخی لج نیز جز این آثار محسوب می شود.

فلذا ضمن قدردانی از حساسیت علاقمندان و دوستداران حفاظت از آثار تاریخی از عموم همشهریان و هم استانی ها گرامی درخواست می نماید ضمن ارج نهادن به فضای عمومی جامعه از انتشار تصاویر و مطالب گذشته خوداری نموده و کارشناسان این اداره کل را در جریان جدیدترین مطالب و موضوعات حول آثار تاریخی قرار دهند.

به گزارش کردپرس؛ حمام لج مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان مهاباد، روستای لج واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در منطقه «شار ویران» که به دلیل وجود رودخانه جانداران از دیرباز مرکز سکونت بوده و در کنار روستای تاریخی لج بر ساحل شرقی رودخانه، در فاصله بیست و یک کیلومتری شهر مهاباد، بنای حمامی قدیمی از دوره صفویه واقع است که به نام همان روستا، حمام لج خوانده می شود.

پی ها و زیر بنای حمام از سنگ های موجود محلی و بقیه بنا از آجر چهار گوش قرمز رنگ است. زیر بنای عمومی این حمام از سنگ ساخته شده و از ارتفاع معینی به صورت آجرهای سرخ رنگ محلی مشابه با آجرهای مسجد جامع مهاباد و پل سرخ - که تخریب شده - است. توجه به تاریخ بنای مسجد و شیوه معماری گنبدهای شبستان آن و هشتیهای زیبا و مراجعه به تاریخ اجتماعی منطقه و سبک هنر معماری اواخر دوره صفوی، قدمت این حمام را به دوران شاه سلیمان صفوی و شاید اندکی قبل از وی و زمان حکمرانی صارم بیگ مکری و نواده او بداق سلطان یعنی سال ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ ه.ق می رساند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی