حالا بریم

بایگانی

همه مردم جامعه وظیفه حفظ محیط زیست را دارند

چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۱۹ ق.ظ

کارشناس محیط زیست لرستان نیز در این میزگرد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۶۱ مورد بازدید نظارتی از واحدهای صنعتی استان و ۱۰۷ مورد بازید منابع آبی،۱۴۹ مورد بازید از طرح های توسعه ای، ۱۲ مورد مخالفت با انتقال پسماندهای ویژه از استان های دیگر ثبت شده است.

 

به گزارش ایرنا، تخریب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردای بی‌رویه از معادن و منابع طبیعی، افزایش جمعیت و کاهش روزافزون منابع، خشکسالی و تغییرات اقلیمی،  آلودگی خاک، آب و هوا تنها بخشی از عوامل تخریب محیط زیست هستند.

دلایل متعدد دیگری امورزه کارشناسان برای تخریب محیط زیست مس گسند که از جمله سودجویی و طمع ورزی و دست اندازی سیری ناپذیر به منابع طبیعی، شهرنشینی، زندگی ماشینی وآپارتمانی، راحت طلبی، استفاده روز افزون از سوخت‌های فسیلی، مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی، شکار بی‌رویه گونه‌های حیات وحش، سبک کشاورزی غیراقتصادی و تضعیف خاک‌های حاصلخیز، استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها  از مهمترین این دلایل است.

آیا تا به حال به این اندیشده‌ایم که رفتار ما با محیط زیست و طبیعت اطرافمان چگونه است؟

زباله‌هایمان را بدون توجه به عوارض زیست محیطی آن از شیشه خودروها به بیرون پرتاب می‌کنیم، با مصرف‌گرایی بی‌رویه حجم زیادی زباله تولید می‌کنیم و حتی زحمت تفکیک زباله‌ها را هم به خودمان نمی دهیم.

اتومبیل‌های ما دارای نقص فنی است و بعضا معاینه فنی ندارد و هوا را آلوده می‌کند، حتی از وسایل نقلیه عمومی موجود استفاده نمی‌کنیم.

با ورزش به ویژه دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله نقلیه پاک و ارزان قیمت بیگانه‌ایم و فست فودها، نوشابه‌های گازدار و تنقلات تولید شده در کارخانه های صنعتی، سیگار و دیابت سلامتیمان را به مخاطره افکنده است.

آب شیرین وشرب را به راحتی هدر می‌دهیم غافل از اینکه در منطقه خشک جهان واقع هستیم و جنگ آینده جنگ آب خواهد بود و در مقابل حفظ فضای سبز و درختان شهر و حتی پرندگان احساس مسئولیت چندانی نداریم.

همه مسئولیم و باید رفتارهایمان را در رابطه با حفاظت از محیط زیست اصلاح کنیم و تغییر رفتار تنها با آموزش - اطلاع رسانی، آگاه سازی و حساس نمودن افکار عمومی میسر است.

 ما در مقابل آیندگان مسئولیم، محیط زیست نه میراث گذشتگان مان، بلکه امانتی در دست ماست.

استان لرستان با ۱.۷ مساحت کشور با توجه به شرایط جغرافیایی و اختلاف ارتفاع و تنوع اقلیمی منحصر به فرد دارای توع زیستی کم نظیری بوده و دارای ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور، یکهزار و ۷۰۰ گونه گیاهی و۳۵۹ گونه جانوری است.

در این بین پنج گونه جانوری لرستان شامل سه نوع ماهی غار کور، سمندر و وزغ لرستانی در معرض انقراض هستند البته گونه های دیگری نیز توسط کارشناسان در حال شناسایی می باشند که برای بقا و تداوم نسل نیازمند حفاظت ویژه هستند.

در حال حاضر سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست لرستان ۱۷۷  هزار هکتار و ۸۱۶ هکتار شامل ۲ منطقه حفاظت شده، ۲ پناهگاه حیات وحش و یک اثر طبیعی ملی است که با ارتقاء سطح مناطق شکار و صید ممنوع این میزان به ۴۵۱ هزار هکتار افزایش می یابد.

در میزگرد تخصصی حفظ و حراست از محیط زیست لرستان با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه اقدامات انجام شده در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

لرستان دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: لرستان دارای ۱.۷ درصد مساحت کشور است اما دارای ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور می باشد که این تنوع زیستی باعث شده توجه بیشتری از طرف رسانه ها و مجامع تحقیقاتی به استان معطوف شود.

نبی الله قائد رحمت افزود: در حوزه پژوهش های استان امسال و سال گذشته بر روی گونه های گیاهی به ویزه گیاهان دارویی و گونه های جانوری مطالعاتی انجام شد که امکان اشتغالزایی بسیار خوبی برای استان ایجاد می کند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد توسعه پایدار اظهار داشت: بنا بر آمارهای منابع طبیعی و دستگاه های مربوطه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ گونه گیاهی دارویی در لرستان وجود دارد که در جهت توسعه پایدار محیط زیست استان باید بر روی انها مطالعه شود و این گونه ها را در جهت بهره مندی بیشتر ارتقاء داد.

قائدرحمت بر لزوم حفاظت و مدیریت گونه ها و زیستگاهها تاکید کرد و گفت: تلاش می شود که به جای استفاده سنتی از روش های جدید و علمی برای حفاظت محیط زیست استفاده کرد اما محیط زیست چالش های زیادی در حوزه منابع طبیعی دارد.

وی به آتش سوزی در مناطق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال با اقدامات پیشگیرانه، تلاش محیط بانان و فرهنگسازی و ارتقا آگاهی مردم در مناطق تحت مدیریت منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد، منطقه حفاظت شده سفید کوه ازنا آمار آتش سوزی بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه اگر محیط زیست و توسعه را باهم داشته باشیم به توسعه متوازن خواهیم رسید، اظهار داشت: در بحث منابع آبی، الودگی شهرها و تالاب ها با توجه به انتظار مردم و رسانه های اجتماعی اقدامات خوبی شده است.

وی به طرح مطالعه بر گونه های ذخایر آبزی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹ گونه ماهی در لرستان ثبت شده بود که تکمیل این طرح تعداد گونه های آبزی در سطح رودخانه های استان به ۴۰ گونه خواهد رسید.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای حفظ گونه های جانوری و گیاهی استان مطالعاتی دردست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه سمندر لرستانی نماد تنوع زیستی استان است، بیان کرد: گونه بلوط نماد تنوع زیستی گیاهی این استان است و در سطح کشور بلوط ایرانی به عنوان نماد تنوع گیاهی لرستان معرفی شده است.

قائد رحمت با اشاره به ظرفیت چشمگیر تالاب های استان ادامه داد: اگرچه سیل سال جاری آسیب های بسیاری به استان وارد کرد، اما در زمینه محیط زیست فواید بسیار خوبی داشت و ثابت شد که تالاب های می توانند سیلاب را کنترل کنندو تالاب های بیشه دالان بروجرد و تنوردر دورود در این راستا نقشی بسیار خوبی ایفا کردند.

وی یادآور شد: درزمینه تالاب ها مطالعه تعیین حق آبه تالاب ها در استان انجام شده است و تالاب های ۱۱ گانه پلدختر، تنوردر و بیشه دالان، اجرای برنامه عملیات ظرفیت سازی مشارکت و آگاهی رسانی حفاظت و احیای تالاب های پلدختر، تدوین برنامه تالاب زیست بومی تالاب بیشه دالان بروجرد، تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب پلدخترو گوری بلمک، تدوین اجرای معیشت جایگزین و سازگار با تالاب های پلدختر و بیشه دالان بروجرد در دست اجرا است.

قائدرحمت اضافه کرد: برنامه طرح جامع ومطالعاتی محیط زیست لرستان انجام شده است و برای حفاظت مناطق استان مطالعات تکمیل و در شورای برنامه ریزی استان مصوب شده است.

ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت لرستان افزایش یافته است

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با تعامل دستگاه های اجرایی مربوطه با حفاظت محیط زیست استان ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در این راستا تعداد تخلفات، خسارت به مناطق تحت مدیریت کاهش یافته است و با مشارکت مردم امکان تداوم آن و گسترش آن بیشتر می شود.

قائدرحمت ادامه داد: همچنین تهیه نمونه بافت گونه های جانوری استان با ارسال سازمان محیط زیست جهت ذخیره در بانک ژن ارسال شده است.

وی افزود: برنامه ریزی و همکاری و تهیه نقشه از زیستگاه های تحت مدیریت ، تطبیق مرز مناطق تحت مدیریت، اجرای فاز سوم کاوش ها و اجرای بخشی از منطقه فسیلی نورآباد با نتایج بسیار خوب انجام شده است.

قائدرحمت ادامه داد: منطقه فسیلی نورآباد نخستین منطقه فسیلی است که در زاگرس کشف شده است و تلاش می شود که به عنوان یک اثر طبیعی ملی معرفی شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۶ زیستگاه جدید سمندر لرستانی به ثبت رسیده که در مجموع بیش از ۱۰۰ زیستگاه سمندر لرستانی با وسعت ۲۵ هزار هکتار در لرستان وجود داردو ۹۸۰ هکتارآن پناهگاه حیات وحش ارتقا سطح یافته است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت حیات وحش استان  اظهار داشت: بر اساس سرشماری سالانه جمعیت حیات وحش استان افزایش یافته است و این نشانگر میزان امنیت در مناطق حفاظت شده استان می باشد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اجرای برنامه عمل حفاظت سه گونه خرس قهوه ای، غازپیشانی سفید و سمندر لرستانی در استان در حال انجام است.

وی بیان کرد: از حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی تحت مدیریت رفع تصرف شده و ۱۵  آبشخور در مناطق تحت مدیریت  برای استفاده حیات وحش استان ایجاد شده است.

قائدرحمتی گفت:به منظور افزایش ضریب حفاظتی استان  پاسگاه های محیط بانی در تالاب های پلدختر و تنگ فنی، در منطقه شکار وصیدممنوع گرین، چهار شاخ نورآباد، تالاب بیشه دالان، دریاچه گهر، یافته کوه، چم تکله ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین پاسگاه های سیار در منطقه حفاظت شده اشترانکوه به دلیل حضور عشایر،پرچه کبود، تاپله، در زیستگاه سمندر لرستانی در فصل زاد و ولد و گردشگری در وژن آب و کول چپ راه اندازی شده است.

قائدرحمتی گفت: لرستان تنها استانی است که علاوه بر ایجاد پاسگاه محیط بانی چارت تشکیلاتی برای مناطق شکار وصید ممنوع تعریف کرده است.

 

در سالجاری یک روز آلوده در لرستان ثبت نشده است

 

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این میزگرد با بیان اینکه لرستان جزو معدود استان های کشور است که ۱۰ درصد واحدهای صنعتی هر سه ماه یکبار پایش می شوند گفت: اغلب صنایع لرستان گاز سوز هستندو تغییر سوخت پاک در استان محقق شده است.

الهام برنا  اظهار داشت: صنایع بزرگ لرستان دارای سیستم پایش آن لاین هستند و علاوه بر پایش نظارتی طرح خود اظهاری پایش توسط آزمایشگاه معتمد انجام می شود.

به گفته وی ایجاد سامانه دیتا دستگاه سنجش هوا برای نخستین بار در سال ۹۵ در لرستان انجام شد که این سامانه دیتاهای ایستگاه های سنجش هوا تعمیم می شود و سطح دسترسی برای ان تعریف شده است.

وی افزود: با اقدامات انجام شده در استانهای لرستان و خوزستان، برای نخستین بار امسال در استان تاکنون هیچ روز آلوده ای ثبت نشده است.

وی اظهار داشت: با دستور مقام معظم رهبری اقدامات قابل توجهی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار در جنوب غرب کشور انجام شده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: در زمینه حراست از حیات وحش استان سالانه آمار برداری پستانداران شاخص کل و بز، قوچ و میش و آهو انجام می شود که نتایج آن گواه عملکرد مطلوب حفاظت محیط زیست استان است.

وی افزود: حفاظت از زیستگاه ها و تلاش محیط بانان استان در راستای پیشگیری از بیماری های حیات وحش نتایج وبی حاصل شده است و در سال های اخیر استان های همجوار دچار بیماری های حیات وحش شدند که لرستان در این راستا به ویژه تب برفکی  و طاعون نشخوارکنندگان کوچک بسیار خوب اقدام نمود.

برنا با بیان اینکه حضور دامپزشک متخصص محیط زیست در سطح استان بیسار ضروری است، ادامه داد: مشکل کمبوددامپزشک متخصص محیط زیست در استان برطرف شد و در آموزش های تخصصی شرکت نموده است.

وی ادامه داد: امسال هیچ موردی از آنفولاآنزای فوق حا پرندگان در سطح استان گزارش نشده و پایش سطح تالاب ها و آبگیرها تایید کننده این ادعا است.

وی به واکسیناسیون های به موقع محیط بانان و آموزش در محیط های اجرایی تاکید کرد و گفت: آماربرداری پرندگان خشک زی، پرندگان مهاجر آبزی سالانه در حال انجام است و آمار بیانگر وضعیت بسیار خوب استان است و باتوجه به وضعیت تالاب ها و آبگیرهای استان در سالجاری جمعیت پرندگان در این مناطق رشد بسیار خوبی داشت.

برنا بیان کرد: لرستان به دلیل امنیت بالا دومین استان کشور در جمعیت  و تنوع پرندگان خشک زی به ویژه پرندگان شکاری است.

 

نظارت بر طرح های مشمول ارزیابی در لرستان انجام می شود

کارشناس محیط زیست لرستان نیز در این میزگرد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۶۱ مورد بازدید نظارتی از واحدهای صنعتی استان و ۱۰۷ مورد بازید منابع آبی،۱۴۹ مورد بازید از طرح های توسعه ای، ۱۲ مورد مخالفت با انتقال پسماندهای ویژه از استان های دیگر ثبت شده است.

امیر ساکت افزود: ۱۷ مورد مجوزهای نقل و انتقالات پسماند در استان، سه مورد مجوز خروج پسماند، ۲۴۸ مورد نمونه برداری از واحدهای صنعتی، نظارت مستقیم برمراکز معاینه فنی خودروها انجام شده است.

وی  اظهار داشت: اقدامات قابل توجهی جهت حضور در کمیته مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست و گزارش هایی از اقدامات جلوگیری از انتشار گرد و غبارهای محلی استان ارسال شده است.

ساکت ادامه داد: توسعه فضای سبز واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است و پدافند غیرعامل زیستی در استان فعال شده و تهدیدهای زیستی شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: تهدیدهای بخش های آلودگی هوا و خاک و آب لیست برداری شده و پایش منابع آبی استان به ویژه رودخانه ها در دست اقدام است.

وی افزود: جهت مدیریت سبز برنامه های آموزشی برای دستگاه های اجرایی برگزار شده است و بررسی میزان مصرف انرژی ،مدیریت پسماندها و مدیریت مصرف آب و توسعه آموزش های زیست محیطی انجام شده است.

 

۳۹۵ متخلف زیست محیطی در لرستان دستگیر شده است

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این میزگرد گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۸۳۷ قطعه ماهی از متخلفان زیست محیطی کشف و ضبط شده است.

نبی الله حسنوند افزود: ۲۹ مورد شکار غیرمجاز پرندگان،شکار غیر مجاز پستانداران ۱۸ مورد، ۲۲۷ قطعه پرنده زنده گیری، زنده گیری پستانداران ۴ مورد، شروع به شکار و صید ۴۶ مورد، نگهداری و خرید و فروش حیات وحش ۱۹ موردثبت شده است.

وی اظهار داشت: ۲ مورد سلاح غیرمجاز، ۲قبضه اسلحه ساچمه زنی، سه قبضه سلاح جنگی غیرمجاز و ۳۸ قبضه سلاح مجاز از متخلفان زیست محیطی کشف و ضبط شده است.

حسنوند ادامه داد: ۳۵۷ مورد ادوات و تجهیزات شکار،چهار موتور برق کشف شده است.

وی عنوان کرد: ۲۱۶ اخطار زیست محیطی صادر  و ۵۰۰ ساعت طرح آموزشی یک ساعت با محیط بان در استان برگزار شده است.

حسنوند یادآور شد: در این مدت ۲۸۱ تخلف زیست محیطی ثبت و یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون و ۵۱۸ هزارتومان بود که از این میزان ۶۱۸ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان وصول شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی